„Vreau să fac mișcare!” Încotro?

„Vreau să fac mișcare!” Încotro?

„Vreau să fac mișcare!” Încotro?

 

Autor: Remus Văidăhăzan

anul publicării: 2017

 

 

Acest articol este dedicat persoanelor care nu au experiență sportivă și care doresc „să se apuce de mișcare”. Voi puncta, pe scurt, principalele variante care sunt la îndemâna unei persoane care dorește să practice activitate fizică sau sportivă în timpul liber. Desigur, exprimarea „la îndemâna” este una relativă deoarece ea este condiționată de motivația și posibilitățile fiecărei persoane de a-și include în programul ei activitatea fizică recreativă.

Motivația, din experiența mea, consider că este puternic condiționată de dinamica activităților personale, zilnice, și de inerția pe care aceste activități, într-o abordare sistemică, o au la momentul în care persoana se decide să participe la activități fizice recreative. Posibilitățile la care doresc să fac referință implică managementul timpului și sursele de venit. Adică, „are timp” și „are bani” ca să investească în noile activități pe care și le dorește.

Am folosit sintagma managementul timpului deoarece, personal, consider că participarea la activități fizice recreative ține de modul în care ești dispus și reușești să-ți organizezi activitățile zilnice curente pentru a putea introduce noi activități. Expresia „n-am timp să fac mișcare”, după mine, este una abstractă, adică nu spune nimic concret. În aceeași categorie se încadrează și scuza „o să mă apuc de mâine”. Mâine este un alt termen relativ. Pentru a scăpa de acest mod ineficient de abordare a situației recomand să se facă referire la o dată exactă a calendarului: „N-am timp să fac mișcare astăzi dar o să merg la antrenament mâine, 3 decembrie 2017, la ora 17”.

Partea cu banii, sursele de venit, nu poate fi ignorată deoarece, chiar dacă poți practica activitatea fizică recreativă acasă, desculț, cu îmbrăcăminte pe care o deții, în momentul în care ieși din casă, pentru o alergare, de exemplu, este indicat să investești într-o încălțăminte adecvată suprafeței pe care vei alerga. Mai departe, investiția poate să crească în funcție de varianta pe care o alegi pentru practicarea activității fizice recreative.

Să discutăm, pe scurt, despre principalele variante pe care le ai la dispoziție ca să „faci mișcare”. Pentru fiecare variantă voi puncta plusuri și minusuri din perspectiva investițiilor pe care le solicită specificul fiecăreia.

 

 

  1. Vreau să fac mișcare acasă

 

Această variantă pare să fie cea mai ieftină dintre toate. Acasă pot exersa desculț și nu trebuie să plătesc bilet ca să intru. Totuși, pentru a exersa corect acasă ar trebui să am un bagaj suficient de cunoștințe specifice pentru a nu mă accidenta și pentru a-mi planifica activitatea pe termen lung în concordanță cu obiectivele pe care mi le-am propus. Pot să urmăresc pe internet diferite programe de antrenament fără să fie necesar să cheltuiesc în plus.

Dacă, în schimb, nu am cunoștințele necesare abordării corecte a activității fizice recreative atunci aș putea cumpăra programe eficiente care-mi propun o variantă progresivă de abordare a efortului și-mi dozează corect toți parametrii specifici unei activități sportive. Aceste programe pot să fie sau nu adecvate nivelului meu de pregătire și obiectivelor pe care mi le-am propus.

Cea mai eficientă variantă de exersare acasă o consider, totuși, varianta în care apelez la un antrenor personal care poate să-mi construiască programele fizice adecvat pregătirii mele și în concordanță cu obiectivele propuse. De asemenea, antrenorul personal îmi va putea ajusta periodic solicitarea la care mă expun în funcție de progresul meu, dar și de variabilele zilnice care pot să apară datorită programului meu de lucru. Rolul antrenorului personal nu se limitează, așa cum mulți încă au impresia, doar la a-mi arăta cum să execut corect „niște” exerciții. El este responsabil de proiectarea pe termen lung a reacțiilor organismului meu la efortul propus astfel încât eu să nu mă accidentez și să-mi ating obiectivele propuse cât mai repede și plăcut.

 

Plusuri:

– este la îndemână, pot să mă apuc de mișcare imediat ce doresc (presupunând că mi-am eliberat programul, conform planificării);

– nu mă costă nimic accesul în incintă;

– echipamentul poate să fie unul sumar pentru care nu trebuie să plătesc suplimentar;

– nu mă încurcă alte persoane și pot să-mi desfășor antrenamentul conform planificării propuse;

– îmi aleg singur ora de antrenament, nu depind de altcineva.

 

Minusuri:

– nu voi putea să mă apuc întotdeauna de antrenament la ora fixată deoarece (cercetarea a arătat deja) acasă poate interveni oricând încă ceva de făcut… aspect care poate amâna activitatea fizică sportivă până în momentul în care îți dai seama că trebuie să mergi la culcare;

– am nevoie de un bagaj minim de cunoștințe pentru a mă putea antrena corespunzător;

– din punct de vedere financiar, trebuie să plătesc în plus dacă doresc să lucrez cu un antrenor personal.

 

 

  1. Vreau să fac mișcare afară

 

O altă variantă ieftină și la îndemâna multor persoane este să iasă din casă și să se îndrepte spre un parc. Afară se pot practica diferite activități fizice de timp liber, însă acestea sunt condiționate de anotimp. Chiar dacă vremea și capriciile ei pot fi depășite cu un echipament corespunzător, nu tuturor le place se antreneze pe ploaie, în zăpadă sau la temperaturi reduse ori foarte mari.

Principala activitate fizică recreațională la care apelează oamenii afară este alergarea. Chiar dacă pare o activitate fizică ușoară ea trebuie abordată cu seriozitate și recomand, și de această dată, necesitatea unui bagaj minim de cunoștințe pentru a o putea aborda corect pe termen lung. Pentru că a venit iarna, fac o precizare în această direcție: nu vă apucați de alergat pe timp rece dacă nu ați mai alergat afară până acum. Se recomandă începerea alergării cel mai târziu vara, iar cu o frecvență corespunzătoare puteți continua activitatea în anotimpul rece.

 

Plusuri:

– practicarea activității fizice recreative afară este mai plăcută decât în interior;

– pot schimba periodic locul de antrenament ceea ce mă va ajuta la menținerea motivației și va crea o aderență ridicată pentru activitatea fizică recreațională;

– nu mă costă nimic accesul în incintă (exceptând, desigur, locurile unde trebuie să plătești… dar acestea pot fi evitate dacă nu dorești să cheltuiești suplimentar pentru activitatea ta fizică);

– îmi aleg singur ora de antrenament, nu depind de altcineva.

 

Minusuri:

– am nevoie de echipament corespunzător, iar pentru acesta este necesar să investesc bani;

– condițiile meteo pot să mă oblige să-mi schimb programul de antrenament;

– am nevoie de un bagaj minim de cunoștințe pentru a mă putea antrena corespunzător;

– din punct de vedere financiar trebuie să plătesc dacă doresc să lucrez cu un antrenor personal.

 

 

  1. Vreau să fac mișcare la bazinul de natație

 

O altă activitate fizică sportivă, abordată de multe persoane în timpul liber, este înotul. Îți faci un abonament la un bazin de înot (desigur, noi în Cluj-Napoca suntem privilegiați deoarece avem mai multe bazine) și poți să „te bălăcești” când dorești într-un interval orar generos (ultima dată când am vizitat bazinul UBB acesta avea un program generos de dimineața devreme până seara).

Problema, cu acest tip de activitate fizică, este aici se vede instant lipsa cunoștințelor minime necesare pentru a pluti pe suprafața apei J. Trebuie, deci, să fi investit sau investești acum într-un program specializat pentru a-ți forma deprinderile motrice necesare pentru acest tip de activitate sportivă. Totuși, personal consider că după două module de înot te poți descurca singur pentru a te bucura de această activitate sportivă. Este necesar, totuși, și pentru această activitate de un bagaj minim de cunoștințe în vederea practicării corecte pe termen lung.

 

Plusuri:

– este o activitate foarte plăcută datorită efectului pe care îl are apa asupra organismului;

– nu mă încurcă alte persoane și pot să-mi desfășor antrenamentul conform planificării propuse;

– condițiile meteo nu-mi afectează programarea făcută;

– îmi aleg singur ora de antrenament, nu depind de altcineva.

 

Minusuri:

– am nevoie de echipament corespunzător, iar pentru acesta este necesar să investesc bani;

– am nevoie de un bagaj minim de cunoștințe pentru a mă putea antrena corespunzător;

– din punct de vedere financiar, trebuie să plătesc în plus dacă doresc să lucrez cu un antrenor personal.

 

 

  1. Vreau să fac mișcare în sala de fitness

 

O activitate care se bucură de o popularitate mare este și „mersul la sală”. Această popularitate este susținută, probabil, de o ofertă foarte diversificată pe care sălile care se respectă o afișează pentru clienții lor. Poți „să mergi la sală” ca să te antrenezi cu greutăți, ca să alergi (există săli care dețin spațiu generos pentru a oferi posibilitatea de alergare în interior), să practici diferite sporturi de contact sau non-contact, să te antrenezi singur sau împreună cu alții la zecile de variante de clase care se găsesc în oferta sălilor de fitness (si la acest capitol orașul nostru se situează foarte bine, părerea mea).

Voi aborda activitatea în sala de fitness din două perspective: antrenament cu grup sau antrenament individual.

 

Antrenamentul cu grup în sala de fitness – plusuri

– pentru multe persoane, antrenamentul împreună cu parteneri este superior antrenamentului de unul singur… îi vezi pe alții cum muncesc și te ajută și pe tine să nu renunți;

– activitatea este condusă de un instructor care a pregătit deja un plan de antrenament și care te va motiva continuu pe parcursul ședinței;

– nu trebuie să ai cunoștințe de specialitate pentru a participa la o varietate mare de activități fizice sportive (TRX, Pilates, Zumba, Cycling etc.);

– nu depind de condițiile meteo.

 

Antrenamentul cu grup în sala de fitness – minusuri

– trebuie să fii prezent la ora planificată, dacă întârzii nu mai poți participa;

– adaptarea antrenamentului pe nivelul propriu de dezvoltare nu poate fi realizată atât de eficient ca în cazul antrenamentelor individuale, în special în cazul începătorilor (la antrenament participă mai multe persoane, unele dintre ele având deja vechime la clasa respectivă, iar instructorul va alege o solicitare medie adaptată grupului și nu fiecărei practicant în parte).

 

Antrenamentul individual în sala de fitness – plusuri

– îmi aleg singur ora de antrenament, multe săli de fitness oferind un interval orar generos;

– nu trebuie să plătesc în plus pentru cunoștințele de specialitate pe care nu le am dacă îmi aleg o sală care pune la dispoziție un instructor ce îmi poate arăta atât exercițiile necesare, cât și forma corectă de execuție (atenție că nu toate centrele de fitness oferă acest serviciu… majoritatea, însă, îl au inclus în abonamentul standard);

– pot să lucrez liniștit, fără a depinde de alte persoane sau de condițiile meteo.

 

Antrenamentul individual în sala de fitness – minusuri

– am nevoie de un bagaj minim de cunoștințe pentru a mă putea antrena corespunzător (chiar și în sălile care oferă instructor, activitatea acestuia nu prevede antrenamentul de unu-la-unu și nici planificarea conținutului ședințelor de antrenament pe o anumită perioadă de timp);

– din punct de vedere financiar, trebuie să plătesc în plus dacă doresc să lucrez cu un antrenor personal.

 

 

Notă:

Acest articol nu se dorește a fi unul exhaustiv. Întâlnim destul de des și alte activități fizice recreative, cum ar fi,  deplasarea cu bicicleta, deplasarea cu rolele, deplasarea cu trotineta etc. Acestea nu vor fi discutate aici sau acum. Dacă timpul îmi va permite voi scrie și despre alte activități în articolele următoare. Acum mi-am propus să fac doar o scurtă introducere pe tema trecută în titlu în ideea că poate-i va ajuta pe începători să se orienteze puțin mai bine când vor să aleagă o activitate fizică recreativă.

 

 

Vă doresc să aveți parte numai de antrenamente reușite!

 

 

No Comments

Post A Comment

11 + 19 =